Galvani-híd – elválaszt vagy összeköt?

Az Élhető Budapest kampány ernyője alatt az egyik legintenzívebb tevékenységet a Galvani projekt kapcsán végezzük. A kormányzat hídépítési terve, az ezzel kapcsolatos fővárosi és kerületi városvezetői és lakossági, civil álláspontok, érdekek mátrixa azért életbevágóan fontos és azért izgalmas, mert a felszínen közlekedésszakmai kérdés valójában – természetesen – nagyon szorosan összefonódik mindenféle urbanisztikai, környezetvédelmi, klímavédelmi és ezeken is túlmutató részkérdésekkel. A mai és a jövőben várható kihívásokra valódi, működő válaszokat adó zöld várostervezés és a 20-ik századi motorizáló, modernizáló szemlélet konfliktusa, a társadalmi igazságosság, a lakhatás, a főváros és agglomerációjának viszonya, a döntéshozók és a városban élők közös felelőssége mind-mind jól megjelennek ebben a projektben. A Galvani projekt Budapest fejlesztésének egyik állatorvosi lova.

Az ügy röviden

A kormányzat a dél-budapesti dunai átkelők hiányát a Galvani-híd megépítésével kívánja enyhíteni, de a nagyon jelentős közútfejlesztési projekt számos konfliktust szül.

A Galvani az újonnan épülő városrészeket és a városon keresztülhaladó tranzitot szolgálja majd első sorban, míg az így évtizedekre elhalasztott albertfalvai a már most is a városban élőket szolgálná. Előbbi felé az egykori olimpiai álom, és a barnamezőkön realizálható haszon billenti a döntést többek között, míg utóbbi “csak” azokat szolgálná, akik már itt élnek, rajtuk nem lehetne sok pénzt keresni, “mindössze” a társadalmi haszon realizálódhatna. Ez igazságossági kérdés.

A Galvani-híd 4 közúti sávjával a belváros tehermentesítésének lehetőségét kínálja fel – bár önmagában nem oldja meg – miközben ugyanezt az elviselhetetlen autóforgalmat az átmeneti zóna sűrűn lakott területeire zúdítja, anélkül hogy összességében ösztönözné a közlekedési módváltást.

A Galvani-híd levezető útjainak súlyos terhe megalázó helyzetbe hozza Ferencváros és Kispest lakóit, akiknek könnyű megoldásnak tűnik, hogy a levezető út forgalmát egymás irányába tolják el maguktól. Ez a híd és a hozzá tartozó körút ebben a formában, ezzel a kapacitással elválaszt, nem pedig összeköt. A két érintett kerület lakóövezetei között pedig egy budapesti mértékkel mérve kiemelkedő méretű zöldterület, a ferencvárosi/Határ úti Kiserdő található. Az út eredetileg ide volt kiszabályozva. Így a lakóövezetek védelme látszólag a fák védelmével is szembekerül.

A Galvani-híd esetében azt halljuk, hogy szemben a Lágymányosi rossz példájával már az átadás pillanatában készen áll majd rajta a villamospálya. De komolyan vehető, részletes terv, vagy akár elképzelés nincsen arra, hogy ez a híd hogyan ösztönözze a közösségi közlekedést. Nincs igazi vonal, hálózati terv ennek a hídnak a kötöttpályás kihasználására, a napi 6000 fős utasforgalmú ígéretek szépségtapasznak sem jók.

Ez a híd és levezető útja össze fogja kötni a budapesti reptére vezető utat és az ott frissen települő és bővülő légi teherforgalmi logisztikai központokat, a Fudan egyetem kampuszát és az Atlétikai Stadiont, a csepeli szabadkikötőt és az M1-M7, M5 autópályákat.

A Galvani-híd látványterve

Az egész projekt a fent említett kerületeken kívül Újbudára, Csepelre, Pesterzsébetre, Kőbányára lesz közvetlen hatással, de közvetetetten az egész városra, mivel legalább egy évszázadra bebetonoz egy rossz paradigmát – az autók és a közúti fuvarozás dominanciáját, mindezt a város lakott részein belül. Klímavészhelyzet idején.

Mi a célunk?

A Galvani projektet minden szempontból, alaposan, részletesen kritika alá vesszük, és ebben támogatjuk az ügyben szereplőket és érintetteket. A hídépítési projekt teljes újratervezésétől kezdve a Galvani visszanyeséséig, humanizálásáig nagyon sok lehetőség van, ezeket mind láttatni kell. Vitát, diskurzust generálunk ezekben és rendre elfoglaljuk a legradikálisabb zöld, de a régi paradigmákban gondolkodók számára is még komolyan vehető, legalább a párbeszédet fenntartó, a kíváncsiságot felkeltő álláspontot.

Valljuk és mondjuk, hogy egy budapesti, sűrűn lakott területen épülő új közlekedési infrastruktúrának első sorban a városban élőket kell szolgálnia, és ezután következhet az ingázás – mindkettő első sorban közösségi, környezet- és emberbarát módon. A tranzitnak pedig egyáltalán nem a város sűrűn lakott részein van a helye.

A Galvani-híd 4 közúti sávjával a belváros tehermentesítésének lehetőségét kínálja fel, de ha ezzel a lehetősséggel a város nem él – akár mert a kormányzat ebben akadályozza, akár másért – akkor ez a projekt teljesen elfogadhatatlan. Garanciákat várunk, ezek biztosításáért dolgozunk, azon vagyunk, hogy a projektről szóló végleges FKT döntés már a mellé rendelt forgalomcsillapítási garanciákat is tartalmazza.

A dilemma által elválasztott, megosztott városrészek között párbeszédet generálunk, hogy megtaláljuk a win-win megoldási lehetőségeket. A híd kössön össze, ne válasszon el! Biztosítson dunai átkelést, de ne konzerválja, és főleg ne ösztönözze az autóhasználat jelenlegi szintjét. Érjük el a Budapesti Mobilitási Terv – minden politikai szereplő által elfogadott – céljait, ne maradjon a terv a fiókban.

Előzmények

A Galvani projekt kritikájában, a zöld- és lakóterületek védelmében 2017 óta folyamatosan aktívak a Kiserdővédők. Rajtuk múlt és a helyi lakosságnak, valamint a velük szövetséges további helyi és nagyobb hatókörű szervezeteknek köszönhető, hogy a Kiserdőben még nem vonultak fel a buldózerek. Folyamatos ellenállásuk és tematizáló munkájuk a nagyobb nyilvánosságba emelte a kérdést és bár közel vagyunk a döntéshez, még mindig minden lehetőség nyitott.

Mit teszünk most

Helyi ügy koordinátorunk az egyik alapítója, kezdeményezője és aktív tagja a Kiserdővédők csoportnak. Önkormányzati képviselő lévén azonban a civil eszközöket politikai, önkormányzati és hivatali oldalról is meg tudja támogatni. Helyi ügy koordinátorként a kerületen kívüli civil és a politikai szereplőkkel folytatott folyamatos, nyilvános és háttérben végzett munkája pedig hozzájárul ahhoz, hogy a szereplők mozgásban legyenek, hogy a döntéshozókat a hibás irányokban fékezze, az előre mutató irányokban ösztönözze.

Ferenczi István

Linkek, olvasmányok, anyagok a teljesség igénye nélkül:

Kiserdővédők:

https://www.facebook.com/kiserdovedok

www.galvaniprojekt.hu

Ferenczi István

https://www.facebook.com/519629298144820/videos/723721061604563
https://www.facebook.com/519629298144820/videos/459898814993605
https://www.facebook.com/519629298144820/videos/429276665122154
https://www.facebook.com/519629298144820/videos/813312135920551
https://www.facebook.com/519629298144820/videos/213993836808476

Élhető Budapest:

https://www.facebook.com/101609991764767/videos/148010797128566

https://www.facebook.com/101609991764767/videos/781700705882632

https://www.facebook.com/101609991764767/videos/276874067406964https://www.facebook.com/101609991764767/videos/1574451999406506